Tuesday, March 18, 2008

Kesuntukan Masa Atau Time Management Salah?!

Masa...setiap orang hanya ada masa 24 jam sehari untuk setiap hari. Selalu jer kite dengar ayat2 camni..."x cukup masa la"..."kesuntukan masa la"...."xde masa la" & macam2 lagi. Bagi aku ade betulnye tapi banyak silap nye. Semua tu boleh terjadi kat kite pasal kite silap menguruskan masa. Aku pun kalau ikutkan x brape suka sebut "xde masa"..."kesuntukan masa"..."x cukup masa" dan sewaktu dengannye. Tp nak buat camne..selalu jgk tersebut. Hehehe....

Buat masa sekarang ni mmg aku kesuntukan masa. Time2 ni la nak kena siapkan final year project aku. At least 80% complete. Pastu nak kena siapkan assignment yg berlambak2. Nak kena siapkan kertas keje ilmiah la...nak kena wat presentation pasal Databse Oracle la...nak kena siapkan personal project la. Rasa cam x mampu nak siapkan semua tu dlm tempoh sebulan ni. Teruk kepala aku berserabut kali ni. Sistem yg aku tgh develop skrg ni pun dah makin berterabur. Minggu ni supervisor aku nak tgk...silap...nak kena tunjuk kat supervisor minggu ni. Supervisor aku x cakap pun die nak tgk. Nape die x cakap? Pasal die sendiri pun xtau @ x ingat yg aku ni bawah die. Selalu aku nak jumpe die xde kat bilik. Dah 3 4 kali aku try jumpe x dpt..jwb die...aku buat sendiri la. Semua ikut kepala aku. Hehehe...nanti mesti aku kena leter la. Lantakla...

Kadang2 tu ade gak terpikir cam nak give up jer final year project ni. Tp bile pikirkan balik...makin banyak masalah timbul kalau aku x siapkan jgk. 1'st problem nye...mesti kena extend sems. 2'nd problem...dah kalau kena extend tu maknanye melibatkan kos kewangan la. Extend pun mesti extend dlm short sems. Yuran short sems dlm RM400 lebih. Campur lak ngan yuran asrama dalam RM350 @ RM450. Itu x masuk ngan belanja makan. Sebulan dlm RM300 jgk. Darab ngan 3 bulan total die RM900. Kalau totalkan semuanye dlm RM1600 lebih la. Sakit...sakit...sakit. Short sems kompem x dpt peruntukan dr PTPTN. Sendiri mau ingat la. 3'rd problem nyer...MASA. Short sems merugikan masa aku 3 bulan. Dengan masa 3 bulan tu banyak benda aku leh buat. Pening...pening...pening....

Argh...aku kena siapkan jgk project tu sems ni. Aku xleh nak bazirkan masa lagi. Time2 camni la aku terpikir....aku mmg x pandai nak menguruskan masa. Planning dah ok...cuma pengurusan masa + disiplin aku jer yg kurang lg. Banyak nak kena baiki ni.... Dah cukup la aku tulis awal2 pagi nih. Kan makin banyak melalut nih. Moral nye kali ni...URUSKAN MASA DENGAN BERHEMAH + BERDISIPLIN. Adios....

0 comments:

Template by - Abdul Munir - 2008