Saturday, December 6, 2008

Life Circles

Life Circles or Kitaran Hidup or Pusingan Hidup...lebih kurang jer kot. Hehehe...

Dari kanak2 akan kembali kepada kanak2
Dari seorang diri akan kembali seorang diri.
Dari tidak mempunyai akan kembali kepada tidak mempunyai.


Sejauh mane kebenarannya?
Selalu aku dengar orang cakap "Dunia ini hanyalah sementara..."
Aku dah faham maksud nye. Tapi aku rasa faham aku tu x sepenuhnya. Camne yer nak betul2 faham hakikat tu? Hakikat di sebalik hakikat tu yg susah nak kite faham. Makin aku faham...makin bertambah x faham tuh. Hehehe... Pening2...

Pikir2 balik...hakikat ni kite xkan faham sampai bile2 kalau kita hanya tau atau belajar "Hakikat" sahaja. Kenapa? Sebab kita hanya pegang ape yg kita nampak itulah "hakikat".

"Allah tidak jadikan sesuatu itu sia2. Setiap ciptaan Allah ade maksud n tujuan di sebaliknya".
Aku pun x ingat dah mane aku baca petikan nih. Banyak sangat baca kot...banyak sangat dengar kot...banyak sangat pikir kot. Tp banyak pikir tu kan elok. Hehehe... Boleh sasau aku camni.

Gini la aku... Terlalu banyak sangat soalan dalam kepala. Dah la aku ni jenis kalau nak tau something...mesti nak jugak tau jawapan tuh. Cuma nye aku x banyak tempat rujukan.


Tuuuuuttttttttttt..............kite masuk bab laen lak yer.



Jujur...
Ape maksud sebenar jujur? Terlalu banyak aku dapat jawapan soalan nih. Tapi sejauh mane kebenaran jawapan tu? Ramai yg cakap die seorang yg jujur... Betul ke die jujur bile die cakap camtu? Ade jugak segolongan orang ni cakap dengan jujurnya die bukan seorang yg jujur? Betul ke ape yg die bgtau tu betul2 jujur atau semata2 nak bgtau die bukan org jujur? Hehehe... Berpusing dah soklan nih. Terpulang la pada diri sendiri untuk menjawab maksud jujur.

Ikhlas...
Yg ni lg best. Biase nye orang pompuan la. Hehehe... Tp x semua yer. Di ulang...bukan semua pompuan. Selalu nye mereka kata lelaki x ikhlas.. Sama jugak mereka kata lelaki x jujur... Hehehe... Pedas jer bg korang kaum lelaki termasuk aku la. Ade seseorang bgtau ikhlas ni macam semut hitam atas batu hitam atas bukit hitam. Dalam maksud tuh. Aku sendiri pun x brape boleh faham lg.

Dalam amal ibadat kite x kire yg wajib atau yg sunat...sejauh mane kite jujur n ikhlas dlm kite buat tu? Amik contoh solat 5 waktu. Sebab ape kita buat? Ade yg bg jawapan itu kewajipan kita sbg umat ISLAM. Memang betul jawapan tu. Aku x kata salah. Tp lebih elok kalau kita buat tu dengan hati yg ikhlas n jujur. Biarla kita buat tu kerana ALLAH. Bukan kerana mengharapkan balasan pahala dr ALLAH n bukan kerana kewajipan kita sbg umat ISLAM. Nape aku bg pendapat camtu? Bg aku...kalau kite buat kerana kewajipan atau kerana mengharapkan balasan pahala sahaja...belum tentu akhlak n peribadi kita akan jd elok.

Kite boleh nilai sendiri kesan solat kita tu. Kalau betul2 ikhlas kerana ALLAH...kita akan jadi seorang yg sabar...seorang yg menjaga tingkah laku...perbuatan...percakapan... Begitu juga dr sudut luaran kita. Ade golongan manusia ni...die cakap aku semayang cukup...x buat maksiat... Tp cuba kite tengok luaran die camne? Free hair...fit sana fit sini. Sendak sana sendak sini. Bukak sana bukak sini. Aku tengok golongan2 ni meleleh jgk haku. Hahaha... Lelaki la katakan.

Ade jugak golongan satu lg nih...luaran memang cukup baek la. Kite pun selalu tgk die wat amal ibadat. Tp bile kite berborak2 ngn golongan nih...huish. Takut + geram di buat nye. Maki sana maki sini. Celupar sana celupar sini. Kutuk sana kutuk sini. Bile aku jumpe golongan ni...aku tersengeh panjang jer. Dalam kepala haku ligat woo... Hahaha...

Kesimpulan nye...jaga diri kita. Perbetulkan yang mana x betul. Perelokkan mane yg x elok. Same2 kita perbetulkan diri. Saling tegur menegur sesame kite sekiranya ade buat salah. Jangan terlalu mengharapkan orang lain dan jangan terlalu membangga diri.


PS :

  • Larat ke korang baca semua nih. Aku wat posting dalam keadaan kepala manyak pusing2 nih. Hehehe...
  • Kalau korang baca sampai habis...aku ucapkan jutaan terima kasih.
  • Ape2 yg aku tulis kat atas tu setakat pemahaman n pemikiran aku berpandukan kepada bacaan...dengar...penilaian...pemikiran aku sendiri dan pertanyaan pada orang2 tertentu.
  • Sekian...

8 comments:

Tirana said...

hehehe..panjang celoteh kali ni, dik.

Kejujuran dan keikhlasan, hanya diri kita sendiri yang boleh rasakan sebab dua element ini berpusatnya pada hati dan minda seseorang. Orang lain tak boleh baca apa yang ada dalam fikiran dan hati kita.

Soulfree said...

Shaye setuju tu akak.
Hanya diri kite sendiri jer tau sejauh mana kita jujur n ikhlas. Org laen boleh kata macam2...tp hanya kita je yg tau ape yg sebenarnya.

iEn said...

mmg betol! agree!

Mohd Kamal said...

selalu gak nampak golongan mcm ni.. bab amal ibadat mmg tip top. tpi memaki hamun, ngata & ngumpat pn tip top.

maybe bab urusan ngan Allah dier dpt pahala &dan ganjaran tpi itu x menjanjikan syurga bgi dier sbb ada 'hutang' ngan sesama manusia..

p/s: aku pn jujur gak...

Soulfree said...

@TSS : Hohoho... Yg PS tu yg best. "aku pun jujur gaks". Aku pon nak cakap camtu jugak. Aku ni seorang yg jujur. Hahaha...

@iEn : Ni agree bab pe nih? :p

Mohd Kamal said...

mana ada org dlm dunia ni yg nk ngaku dier x jujur..

Erinsza said...

hi dik terlalu mendalam maksud di sebalik cite nie, yelah kite dok di muka bumi mcm2 ragam manusia kite leh jumpe, kdng2 nak cari kawan yg iklhas dgn kite pun susah.

Soulfree said...

Hehe... Dalam sangat tu xde la. Setakat yg tersirat + tersurat. Tp blum jd batu bersurat lg.

Template by - Abdul Munir - 2008