Saturday, February 16, 2008

Catatan Hari ni....

Malam td (15hb 2) server UTM kena hack lg. Kali ni server bhgn authentication utk penggunaan WifiUTM. 1 malam xleh access Internet. Bile cuba access je Internet pakai WifiUTM...blank page dgn ayat "FUCK OFF" pastu siap bgtau lg tu server kena hack. From ntah ape la nick die aku pun lupa. Bengang jer aku. Dah xde keje sgt la tuh. Keje budak UTM jgk tu. Bukan orang luar. Tahun lepas lg best. Server kena hack plus embedded code (Virus). Semua pc kat CICT mmg dah kena virus. Skrg dah ok kot. Lama dah x masuk...hehehehe...

Cakap pasal server UTM kena hack ni...aku pun xtau la nak cakap ape lg. Org yg boleh hack tu kire terer la. Tapi terer + bangang. Ntah ape la die org dpt. Kepuasan? Hurm...mayb la kot. Xpun nak tunjuk terer + berlagak. Org2 camni la yg merosakkan nama "hacker". Setakat ape yg aku blajar bab computer nih..."hacker" bukannye org jahat. Yg jahatnye golonfan "cracker". Golongan ni yg selalu pecah masuk mane2 sistem...mane2 server...lepas tu buat kacau. Ramai yg salah anggap antara "Hacker" dengan "Cracker".

UTM beli Antivirus Sophos. Tp bg aku x berbaloi. Time virus brontok tgh glamer dulu...langsung die xleh clean. Hampeh btul. Bg aku lebih baik pakai Trend Micro. Mayb mahal kot sbb tu beli Sophos. Ntah ler UTM. Aku pun pelik UTM ni. Selalu ckp nak menghasilkan student yg up-to-date. Sentiasa follow-up latest tech. Tp yg jd problem nye....just cakap jer. Kalau betul2 nak student UTM camtu...kena la provide latest tech. Alasan tiada peruntukan tu x logik....cleh pakai. Setiap tahun kan dpt peruntukan dr gov. Lps tu lak yuran2 student. Aku tau la kos pengurusan UTM ni tinggi. Tp UTM kan ade side income die. Hurm...sape la aku ni. Org bawahan...just student. Bukannye org atasan sana nak dengar. Tindas lg ade la. Aku x kata semua camtu. Tp kebanyakkan camtu la. Hehehehe...jgn korang terasa lak yer.

Hari ni baru ok server UTM. Tu pun dlm tgh hr jugak la. Kire bagusla technician kat CICT tuh. Thanks brader2 n sister2 technician CICT. Aku nak sambung surfing laks....adios.

0 comments:

Template by - Abdul Munir - 2008